Posts

Showing posts from March, 2013

So, aku memutuskan untuk menjadikan sisa2 hidup aku yg ada sebagai saat2 yang terbaik dalam hidupku

Ambillah sebanyak masa untuk memulihkan emosi dari kelukaan2 lalu ...Tapi jangan biarkan kepedihan itu berlarutan
hingga menzalimi orang lain dan hidup yang indah ini..Segalanya perlu diteruskan kerna hidup adalah pencarian.

Tak ada manusia yang tak punya kisah silam atau kisah2 yang melukakan perasaan. Pilihan tetap disitu.. Samada terus dihanyutkan atau melangkah keluar dari dinding kedegilan. Pada aku, mengambil peluang dan risiko adalah jauh lebih baik dari hanya memandang pada peluang2 yang berlalu dan mengkritik kehidupan orang lain.

Ada satu perasaan aneh dalam hati aku yang aku sendiri tak sangka boleh melakukannya. Perasaan mampu memaafkan atas perbuatan jahat dan hinaan orang pada diri aku. Wahhh ... rasanya hatiku makin kebal dan matang bersama doa2 yang aku mohon dalam setiap solat. Aku sukakan perasaan ini sebab ia buat jiwa dan fikiran aku sangat2 bahagia dan lapang. Alhamdulillah. Bukan senang untuk bina kekuatan macam ni. Mungkin tak semua org mampu lakukan, tapi ia a…

What is Love???

Image
Semalam masa tengah drive ... Saja nak test si nawfal ..

Aku: Nawfall ... what is love ???
Nawfal: Apa mama tanya ??
Aku: Tell me what is love ...
Nawfal: Ooooo ... senang jer ... love is MAMA AND PAPA
Aku: Macamana pulak tu ??
Nawfal: Ye la .. kan mama n papa selalu gurau2, baik2, tak marah dan asyik bercinta je
Aku: Speechless sambil tersengih2... (dalam hati - pandainya anak aku ni)

Moral of the story, bila kita tunjukkan kasih sayang pada anak2
Mereka akan memandang kita sebagai kasih sayang itu :-)



Mama love papa, and my 2 cupids very much ...
Doakan cinta kita hingga ke jannah ... ameennn

Ya Allah ... Rezeki Lagi ...

Assalamualaikum ...

Ya Allah ... tak tahu la nak cakap macamana,
selain rasa syukur yang tak terhingga pada Allah.
Aku manusia kerdil yang banyak dosa,
yang sentiasa cuba untuk jadi lebih baik ..
tapi nikmat Allah pada aku, suami dan anak2 tak pernah2 putus.
Allah sayangkan hambanya yang lama berdoa dan berusaha
Inilah rezeki kami, doa kami, usaha kami .
Semoga dilipatgandakan dan sentiasa barakah ...
dan sentiasa meningatkan kami pada 5 perkara sebelum 5 perkara ..
ALHAMDULILLAH ... ALLAHUAKBAR ...

Sesungguhnya miracle itu memang wujud atas kehendak Allah
kun fa ya kun ....

Cinta dan Perkahwinan ...

Image
Penjelasan yang bagus untuk Cinta dan Perkahwinan ...

A student asks a teacher, "What is love?"
The teacher said, "in order to answer your question,
go to the wheat field and choose the biggest wheat and come back...
But the rule is: you can go through them only once and cannot turn back to pick."

The student went to the field, go thru first row, he saw one big wheat, but he wonders... may be there is a bigger one later... Then he saw another bigger one... But may be there is an even bigger one waiting for him... Later, when he finished more than half of the wheat field, he start to realize that the wheat is not as big as the previous one he saw, he know he has missed the biggest one, and he regretted. So, he ended up went back to the teacher with empty hand... The teacher told him, "...this is love... You keep looking for a better one, but when later you realize, you have already miss the person..." "What is marriage then?" the student asked...…

Gaji Naekkkk !!!!

Image
Syukur alhamdulillah ...

Ya Allah ... Banyaknya nikmat yang dah kau beri pada aku, suami dan anak2
Semalam PM announce gaji naik satu increament ..
Walau satu increament, tapi banyak benda boleh di beli dan dibelanjakan
Alhamdulillah, terima kasih Allah!!!
Tak sabar rasanya nak mengumpul duit untuk tunaikan umrah dengan anak2
Moga dengan bertambahnya rezeki,
Kami sekeluarga dapat menjejakkan kaki kesana.
anak2 merengek nak ke Singapore atau Aussie,
tapi aku katakan pada mereka,
dahulukan umrah ... kita jalan2 tengok piramid gak..
lagiii meke eksited.
Dah makin besar ni, mudah nak bawa berjalan
dan meke akan lebih enjoy.

Hmmm ... 2013 memang tahun yang sangat barakah
Banyak perkara2 baik yang terjadi
Rezeki bertambah, makin bahagia, ceria ...
Makin bersemangat nak tingkatkan diri, tingkatkan ekonomi
Kelmarin gi tengok kete mazda 6
perghhhh ... memang idaman, tapi untuk nanti2
bukan sekarang.
Aku akan pegang kemas perancangan yg dah aku buat hingga umur 56
Setakat ni ... 3 bulan perta…

Sesungguhnya Mati Itu Pasti

Image
Assalamualaikum wrt wbt

Baru pulang dari Chini petang semalam. Cuti yg tak dirancang sama sekali. Sesungguhnya perancangan Allah mengatasi segala2nya. Kakak iparku meninggal dunia setelah menderita kanser ovari selama lebih 2 tahun. Apakan daya, Allah lebih menyayanginya.
Aku tahu suamiku pasti merasa sgt2 sedih. itulah satu2nya adik beradik seibu sebapa yg dia ada. Mak dan ayah mertua sudah lama meninggalkan mereka. Walau kesedihan itu tak diluahkan sangat, tapi aku tetap merasakannya. Itulah kakak yg tinggal bersama2 suamiku bertahun2 sebelum masing2 berumahtangga. Aku dapat berita pada jam 12.30 tghari. minta izin dari boss utk pulang segera. Sambil tunggu anak2 balik skolah, kemas beg dgn expressnya. Meke balik je terus bersiap2 untuk kesana.Bertolak dalam kol 2 lebih. Memandu dalam keadaan penat. Sampai Karak aku berhenti sebab terlalu mengantuk. Terlelap selama 20 minit dan kembali meneruskan perjalanan. sampai di chini jam 5 lebih. jenazah dah selamat dikebumikan. Terkilan tak…

Doa, doa dan doa ... usaha, usaha dan usaha

Assalamualaikum ..

Kekenyangan baru lepas makan nasi goreng.. alhamdulillah. Hari ni ada yg bawa rendang, mee hoon goreng, nasi goreng ke opis. Mizz N lak bawa pulut kukus dgn kuah deroyan. perghh, macam kenduri potong jambul seperti biasa. Tengahari tak sempat mamam sebab gi skolah kakak dan abg hantar lunch. Bior mak lapor, yg penting anak2 kenyang.

Alkisahnya tengah sedikit voring. Buat keje cepat ni pon sampai ada masanya dah tatau nak buat apa. Nak buat keje slow pon tak besh juge. So, jari jemari ini menari2lah diatas keyboard menulis apa yg ada dalam fikirkan skrg ni. Hari tu balik ke Taman Negara, penjual2 sobenir dah tuntut Mizz N buat fridge magnet dan bookmark lagi. Stok yg sedia ada dah menyusut. Hmmm ... fikir punya fikir, idea pon monchol.

InsyaAllah .. Mizz N nak buat felt fridge magnet yg bole dijual dgn harga murah. Takat ni, yg bookmark dah pulang modal, so yg dapat selepas ni ialah untongnya sahaja ... Tak der la banyak mana, tapi lebih baek dari tak de kan.. Sikit2…