Gulai Lemak Telur Dadar

Assalamualaikum ..

Yezzaaaa ... harini kita cakap pasal makanan. Topik yang everlasting best kan. Tiap kali balik kerja, kepala mesti fikir, malam ni nak makan apa, nak masak apa. Rasa mcm dah muak makan makanan siam .. Sup tulang, tom yam, sup ekor, ikan tiga rasa, kerabu, bistik, padprik, etc. Time aku kepenatan, antara menu yang akan dibeli ialah sup tulang, telur bungkus, sotong goreng kunyit. Sekarang ni kalau en shuben tanya, nak makan apa .. tak tahu nak jawab dah. huhuhu. And selalu end up aku goreng telur mata, letak bawang, cili dan kicap. Jauuuhh sedap kan.

Petang hari Rabu last week kan, aku balik dengan anak dara, pastu dedua kelaparan. Encik Shuben dgn Nawra tak ada, depa pi balik kampung sebab skrg kan cuti sekolah. Uiiii seronok betul si Nawra ligan dalam sungai tiap petang. Pastukan Nasha cakap .. mama, laparlah. Aku pun jawab, jom, nak makan kat mana. Sementara ada kat luar ni kita makan terus lah. Pastu dia jawab, kakak teringin nak masak menu viral tu .. Gulai lemak telur dadar. Wahhhhhh ... mama pun tengah lapar ni. Onzzzzz ... kakak masak tau. Mama nak rehat sebab malam tadi tak tidur siapkan presentation last minute boss minta buatkan. Ok mama katanya.

So aku pun merelaxkan diri sambil surfing tiktok. Nasha pun start masak and dah siap dia panggil aku makan. 


Omaigaddd korangggg sedap gilerrrr ... Aku tambah nasi dua kali ya. Aku pun tak ingat bila last aku makan nasi tambah 2 kali. Yg gambar kat atas ni gambar kat tiktok aku repeat masak esoknya sebab nak bagi en shuben pulak rasa. Korang boleh tengok aje video kat tiktok aku tu. Yang mana kena block tu adan ukee tak dapat nak skodeng ... hahhaha. Ok korang wajib try menu ni especially bagi pencinta gulai lomak cili api. Kompem korang tak menyesal kecualilah korang yang masak tak sedapp. 😂😂😂😂

Ok sebab menu ni memang sedap dan kena dengan tekak aku .. aku sharelah resipi ni untuk manafaat bersama ok.


Bahan-bahan:

1. 4 biji telur (goreng sebagai telur dadar)

2. 4 ulas bawang merah

3. 4 ulas bawang putih

4. 5 biji cili api merah atau hijau. Kalau suka pedas, boleh tambah

5. Kunyit hidup atau serbuk

6. 1 kotak santan tak kisah jenama apa. Nak pakai santan ori pun boleh.

7. Asam keping (optional)

8. Daun kunyit (optional)

9. Serai (optional)

Cara-cara:

1. Tumbuk/ Kisar bawang besar, bawang putih dan cili.

2. Tumis bahan kisar bersama serai sehingga keperangan dalam minyak panas. Kalau tak          suka tumis pun tak pe, tapi rasa dia akan lain sikitlah dari yg tumis

3. Masukkan santan bersama air putih mengikut sukatan 1:2.

4. Masukkan asam keping. (optional) kalau tak suka masam2 tu tak yah masukkan.

5. Masukkan garam dan gula secukup rasa.

6. Masukkan telur dadar goreng.

7. Bila menggelegak, jangan tutup api terus .. biar surut sikit kuah .. api maintain kecil ya.

8. Nak masuk daun kunyit boleh, tak masuk pun no problem.

Sebenarnyakan, kalau korang nak tambah kentang/ terung atau apa2 yg boleh gu dgn masak lemak ni, boleh aje. Jangan risau selera orang, kita masak ikut selera kita ok. Yang mana pada tekak kita sedap dan boleh membahagiakan perut kita.

Selamat mencuba dan menggemuk bersama ... mmuuaahhhhh ... Semoga kita semua disayangi Allah dan Rasul dan disayangi oleh mereka yang menyayangi Allah dan Rasul. 

Comments

Popular posts from this blog

Kenalilah Ciri2 Hasad Dengki

How do you define Happiness??

Jangan Mengharap Pada Sesuatu Yang Belum Pasti