Sarawak with Love

Assalamualaikum semua. Haii haii haiii

Dua minggu lepas kami di Sabah. Minggu ni rezeki ke Kuching Sarawak pula. Alhamdulillah rezeki bekerja, seperti yang selalu aku syukurkan.

Pergi atas urusan meeting. Tanya kakak, nak ikut ke? Dia pun onzz sebab tak pernah jalan2 keluar semenanjung lagi. Rezeki dia juga dapat ikut sama.

Weekend ni agak full, Sabtu siap2kan beg .. pergi melawat mak staff yg dah final stage cancer hati. Banyak yang kami bualkan dan banyak yg kakak tu nasihat pada aku especially hal2 mengingati Allah dan solat. Alhamdulilah, Allah hadirkan orang yg baik2 disekeliling yang sentiasa menegur dan memberi nasihat dgn baik. Lepas ziarah di HKL, aku ke Sunway Medical Centre ziarah adik yang baru lepas menjalani whipple procedure. Allahu, sedih aku tengok dia dalam kesakitan. Berat mata memandang, berat lagi bahu yg memikul. Risau sungguh tengok keadaan dia. Adik lelaki yg paling rapat dgn aku sebab dia tinggal dengan aku lama .. masa dia bujang, sampailah hari dia nikah, aku yg bawa ke masjid di Kota Damansara tu. Lepas tu dia dan wife stay di Kota Damansara till today.  Pembedahannya kategori major. Memang merisaukan kami semua. Semoga Allah beri kesembuhan, kekuatan dan kebahagiaan pada adikku, insyaAllah.

Hari Ahad tu pagi pukul 10 dah ke airport. Ramai juga manusia yg nak travel time tu. Kalini aku book Air Asia sebab aku dah serik dgn MAS yg 3 kali delay masa travel2 aku sebelum ni. Yg last ke Sabah and return. Air Asia alhamdulillah semenjak buat insured policy ni, susah nak dengar delay except faktor cuaca buruk. Memang perjalanan kami smooth, alhamdulillah. Dalam flight duk bersembang pot pet mcm2 topik ha. Sedor2 dah sampai Kuching. Aku seperti biasalah sewa kereta kunun nak round2 kalau sempat. Tapi tak sempat sangat pun. hehehe.

Day 1 - Flight to Sarawak - Mee Kolok - Dinner @ Top Spot Muslim

Sama macam pegi Sabah 2 minggu lepas, rezeki kami makan sedap2 .. kedai yang tepat dan tak menyesal bayorrr. Aku memang dari awal dah plan, sampai2 aje Kuching nanti, terus nak pekena mee kolok. Owner kereta sewa pun datang awal, so by the time kami sampai airport Kuching, dia dah ada menunggu.

Mee Kolok

Cafe Kopi Satu                                            Satay Kambing

Spaghetti & Nasi Goreng                Cookies                                        Chicken Lemon

Udang goreng tepung salted egg                  Sup                                                Oyster pancake

Ikan 3 rasa                                     Sotong goreng tepung

Day 2 - Borneo Cultural Museum - Mama Sue Kek Lapis - Waterfront Street Market- Dinner at Warong Linut

Lepas meeting. ada program lawatan ke Kilang Kek Lapis Warisan, tapi aku tak join. Kesian kat kakak yg duk kat hotel. Kitaorang plan pegi mama Su Kek Lapis then Waterfront street market sepanjang carpenter street tu. Dapat la tangkap kek lapis,  kain French Silk, baju kaftan sarawak dan tshirt sarawak.

Malam pula kami dijemput dinner oleh sahabat Kuching yang baik hati. Dah la kaya, pemurah pula tu. Siyes aku cakap, kawan2 aku yg pangkat besar2 kebanyakannya semua jenis baik, pemurah dan tak berkira. Syukur Allah hadirkan aku ada kawan2 dan insan2 yg baik disekeliling

Ini pengalaman yang best makan makanan Sarawak buat pertama kalinya .. Ya Allah .. memang sedap sangattttttttt... Teringat2 sampai sekarang ni korang.

Set makanan Sarawak                                                    Sayur campur

Midin goreng belacan                                                Lumek salai goreng bawang cili

Udang rebus serai                          Linut/ Ambuyat                            Sambal Belacan

Ikan siakap bakar kosong                Umai

Kedai dia biasa aje korang, tapi makanannya memang super sedap. Kami tambah lak lumek salai dengan umai tu .. heheheh.

Day 3 - Gunung Santubong, Pantai Damai, Airport to KL

Tak cukup malam tu melayan kami, pagi esoknya pun dia ajak pi breakfast sama2. omaigadddd .. the best mee kolok i tell you. Terima kasih Allah. Sempat bawa kami jalan2. Sudahnya, kereta sewa aku tu parking senyap ajelah kat hotel. 😂

Pantai Damai

Sarawak Geopark                                                    Gunung Santubong

Mee Kolok lagi                                Laksa Sarawak                                Ngopiii

Laksa Sarawak lagiiiii                                            Pastries

Tak ada kata2 lain yang mampu aku ucapkan, selain alhamdulillah, alhamdulillah dan alhamdulillah. Sepatutnya next month aku ke Sabah lagi, tapi aku opt untuk online aje. Bila dah selalu travel ni, ada masa aku rasa macam tak nak tinggalkan rumah. almaklumlah dah makcik2 ni kan. Dapat rehat tu satu rahmat juga.

Kami touch down KL dalam pukul 5.15 .. Husband aku sampai pukul 6 ptg.. aku silap inform time. Kami terus ke Sunway Medical Centre melawat adik yang lepas operation tu.  Alhamdulillah nampak ada perubahan yg baik dan aku terus berdoa semoga Allah beri kesembuhan yang sepenuhnya pada adikku, angkat kesakitan dan kesusahan yang dilalui. Semoga jalan kehidupan kita semua dipermudahkan dan menjadi jalan yang di redhai Nya. Malam kami dinner pula kat Salai and Beriani. Dekat aje dengan rumah.

Ok sampai di sini dulu. Ada rezeki aku menulis lagi nanti ..Wassalam.

Popular posts from this blog

Kenalilah Ciri2 Hasad Dengki

How do you define Happiness??