Sesungguhnya Mati Itu Pasti

Assalamualaikum wrt wbt

Baru pulang dari Chini petang semalam. Cuti yg tak dirancang sama sekali. Sesungguhnya perancangan Allah mengatasi segala2nya. Kakak iparku meninggal dunia setelah menderita kanser ovari selama lebih 2 tahun. Apakan daya, Allah lebih menyayanginya.
Aku tahu suamiku pasti merasa sgt2 sedih. itulah satu2nya adik beradik seibu sebapa yg dia ada. Mak dan ayah mertua sudah lama meninggalkan mereka. Walau kesedihan itu tak diluahkan sangat, tapi aku tetap merasakannya. Itulah kakak yg tinggal bersama2 suamiku bertahun2 sebelum masing2 berumahtangga. Aku dapat berita pada jam 12.30 tghari. minta izin dari boss utk pulang segera. Sambil tunggu anak2 balik skolah, kemas beg dgn expressnya. Meke balik je terus bersiap2 untuk kesana.Bertolak dalam kol 2 lebih. Memandu dalam keadaan penat. Sampai Karak aku berhenti sebab terlalu mengantuk. Terlelap selama 20 minit dan kembali meneruskan perjalanan. sampai di chini jam 5 lebih. jenazah dah selamat dikebumikan. Terkilan tak dapat menatap wajah arwah buat kali terakhir. Tak lama kemudian, suamiku pulang dari urusan pengkebumian. Nampak sgt2 penat.
Syukur alhamdulillah, kesemua adik beradik dan ipar2 sangat mengambil berat dan bekerjasama dalam semua urusan hinggalah kenduri tahlil. Tak ada rungutan mahupun kata2 yg tak elok aku dengar. Semuanya tak berkira langsung. Apa yg bole dibantu, sama2 bantu walaupun mereka semua tu bukan orang senang. Aku respect cara mereka menyayangi dan mengambil berat hal2 adik beradik dan keluarga.

Malam tu ada kenduri tahlil. Kami sama2 tolong acara masak2. Aku tolong lap pinggan je. hehehe dan layan borak. badan rasa penat sgt sbb drive jauh. Malam tido dgn lenanya. Ingat nak balik keesokan hari, tapi aku decide untuk extend lagi sehari supaya bole luang masa dgn saudara mara. Anak2 pun bukan main seronok lagi kat sana. main dgn bebas. kawasan luas. Pepagi kami dah ke kubur arwah. Semoga ruh akak ditempatkan bersama yg dikasihi Allah. Semoga Allah mengampunkan dosa2 akak juga.


Alfatihah untuk akak. Semoga kita dapat bertemu disyurga suatu hari nanti. Walaupun baru setahun dia mendirikan rumahtangga untuk kali kedua, tapi kami puas hati sebab hidup mereka bahagia hingga ke akhir hayatnya.
Sesungguhnya mati itu pasti, hidup ini yang entah bila akan sampai penghujungnya. Aku sentiasa mendoakan semoga pengakhiran hidup kami sekeluarga dipermudahkan dan dalam keadaan yang baik dan dipertemukan di syurga suatu masa nanti.Ameeen.

Comments

abu said…
al-fatihah..

Popular posts from this blog

Kenalilah Ciri2 Hasad Dengki

How do you define Happiness??

Jangan Mengharap Pada Sesuatu Yang Belum Pasti