Merdekakan Minda dan Jiwa

Selamat Menyambut Hari Kemerdekaan buat semua rakyat Malaysia !!
Pagi ni dah plan family jimba day lagi.
To fulfil the request of my anak dara.
She’s got straight A’s again in her second trial exam. Alhamdulillah :-)
Semoga Allah terus beri kejayaan buat keluarga kami.

So, apa makna kemerdekaan buat anda semua? Bebas, tidak di jajah, dikawal, ditindas secara fizikal n mental?? Bebas utk melakukan yg baik2 utk kesejahteraan bersama?
For me, ia lebih kepada minda dan jiwa. Yesss mmg kita physically tak dijajah atau dikawal, but mentally adakah kita bebas dari sikap buruk sangka, negatif, dengki, khianat, tak suka lihat dan dgr kejayaan dan kebahagiaan org lain dan semua pemikiran yg buruk??

Sayang sangat kalau kita biarkan pemikiran lapuk yg tak elok tu menjajah diri dan meminggirkan kita dari enjoy life truly, terpaksa gelak fake, cakap pun benda2 fake, dan sampai level memfitnah orang sebab dah tak ada modal nak repeat benda yg sama bila tak ada yang layan dahh.
People always knows that there are two sides of the story. Depa pun jadi heran pesal yg si A ni duk burukkan si B ni tak sudah2, tapi si B ni ni relax je tak de ckp apa pun pasal si A tu padahal bnyk je benda yg dia bole ckp.

Senang je nak tahu fikiran dan minda kita bebas atau tak. Tengoklah apa yg kita fikir dan cakapkan, kalau bnyk yg negatif, maknanya ia masih terkurung dan terkunci. Teringat satu kata2 ni .. There are people died at 25, but only buried at 75..

Aku, mmg la bukan manusia yg baik n perfect. Seriously bnyk dosa2 aku dgn Allah, dgn manusia.. Tapi itu tak jadi halangan buat aku utk jadi manusia yang lebih baik. At least aku berusaha jaga hati dan mulut aku dari perkara2 yg sengaja menyakitkan hati org lain, apatah lagi dari fitnah yg direka2. Soalan aku mudah je...Kehidupan kau tu jauh lebih baik sgt ke yg kau nak kata n hina org macam2? As simple as that tanpa perlu nak berlakon n tokok tambah cerita.
I fight for my own life, fight to free my mind dari benda2 negative. And alhamdulillah, i stand much better than before. Dan aku bangun tiap2 pagi dgn senyuman, tak perlu risau kan fikiran aku dihantui oleh orang lain. Hanya fikir untuk diri, keluarga dan org2 yg aku sayang. Tak perlu nak pertikaikan keyayaan orang lain, kehidupan orang lain, duit orang lain.  Semoga ia akan sentiasa Merdeka hingga ke syurga. Ameennn.. Semua dari Allah.. Siapalah kita nak pertikaikan hidup orang tambah2 lagi kalau hidup sendiri tak sebagus mana kan..

Semua org nak masuk syurga kan.. Termasuklah aku. Tak salah menyebut dan meminta dari Allah.. Merdeka selama2nya disana...



Comments

Popular posts from this blog

Kenalilah Ciri2 Hasad Dengki

How do you define Happiness??

Jangan Mengharap Pada Sesuatu Yang Belum Pasti