Lempeng

Salam semuaaa...

Pagi semalam kan .. aku tetiba teringin nak makan lempeng. lepas ayah aku meninggal last year...aku tak pernah masak itu kuih .... kalau tak, tiap kali balik kampung, lempeng, kuih cara, cucur bilis, cucur udang memang jadi hidangan wajib untuk family. angkat dari kuali, belum sempat hidang, dah kena rembat.... tepung tu kalau tak 2 kilo, tak sah ... memang bestttt...and i really missed those moments.

Mak aku lak..kalau nak buat kuih ni, memang la very2 traditional and aku pun terikut ikut dgn cara dia especially dalam hal memasak. Kalau nak masak kuih cara kan ... daun pandan tu ditumbuk2 sampai pecah ... pas tu di perah sama dgn santan supaya rasa pandan n warna ijou tu masyuk dalam bancuhan. Tepung tu lak... bila dah di campur dgn santan ... di kacau2 sampai sebati ... pastu, tapis lak, supaya tak ada yang berbutir kat dalam bancuhan tu. perghhh...mcm wanita melayu terakhir tawww...hehehehe. Kesimpulannya all natural ingredients .. tiada pewarna dan perisa tiruan. Tapi nak buatnya lenguh dol ....

Ni aku bikin lempeng kelapa ... ingat nak wat lempeng pisang, tapi malas lak nak kuar gi beli pisang ...so end up dgn lempeng kelapa.


Yang kelakarnya, lepas masak lempeng, baru fikir...eh nak gu dgn apa nih ...hehehe..last2... enak dimakan begitu sajaaaaa.

Comments

Popular posts from this blog

Kenalilah Ciri2 Hasad Dengki

How do you define Happiness??

Jangan Mengharap Pada Sesuatu Yang Belum Pasti