Bila Rendah Hati


Sikap rendah hati mampu menimbulkan kekuatan hati nurani. Kerana sikap rendah hati mengandungi 3 perkara......

1. orang yg memiliki sikap rendah hati akan mampu melupakan hal-hal yang telah berlalu….. pengalaman2 buruk yg pernah menimpanya. Dgn kemampuan melupakan pengalaman buruk tsb akan membuat fikiran dan hati nuraninya bersih/tidak stress - tidak menjadi Pendendam.

2. Sikap rendah hati akan mampu menjalani serta menghadapi permasalahan dengan sabar. Bagaimanapun masalah yg kita hadapi, jalani dengan senang hati dan ikhlas, tdk banyak mengomel dan merungut. Pakar Psikologi mengatakan”Kekuatan berfikir seseorang mampu menimbulkan kenyataan”. Maka hadapi permasalahan dengan kekuatan berpikir yg positif, InsyaAllah Allah akan meredhai.

3. Sikap rendah hati dalam menghadapi permasalahan selalu semangat, dan Pasrah bagaimanapun outcomenya. Kerana kalah-menang, berhasil-tidak berhasil semua itu ditangan Allah, yg penting kita harus berusaha semaksimum mungkin. Bila tidak berhasil lepaskan! ……Terimalah dengan ikhlas.... dan Pasrah!

Waahh ….. alangkah indahnya hati kita bila mampu bersikap rendah hati, hati kita akan tentram, damai, tidak pendendam, tidak sakit, kita tidak serakah, tidak sewenang-wenang, kita akan mampu membatasi keinginan yg berlebihan dan tentunya kita akan mampu menghormati hak-hak orang lain ………indahnya hidup ini. Inilah kekuatan hati nurani.

Comments

Popular posts from this blog

Kenalilah Ciri2 Hasad Dengki

How do you define Happiness??

Jangan Mengharap Pada Sesuatu Yang Belum Pasti