Erti Cinta

Cinta seperti matahari, ia tetap bercahaya. Walau malam menjelma, cahayanya pada bulan tetap menerangi kekadang ia juga gerhana tetapi akan kembali jua kecerahannya. Cinta adalah santapan jiwa. Jiwa tanpa cinta bagai rumah yang kosong. Cinta tanpa menjiwai bagai layang layang putus tali. Cinta adalah buta. Cinta tidak mengenal usia, paras rupa, mahupun kekayaan dan harta karun, tetapi dari keikhlasan dari hati setiap insan antara satu sama lain. Tidak semua orang yang engkau cintai, mencintaimu dan sikap ramahmu kadang kala dibalas dengan sikap tidak sopan. Jika cinta suci tidak datang daripada tabiatnya, maka tidak ada gunanya cinta yang dibuat-buat.

Sayang tidak bermaksud cinta. Suka tidak serasi dengan cinta. Kagum tidak bererti cinta. Bangga tidak semestinya cinta. Cinta adalah CINTA . Cinta itu seperti sinar matahari, memberi TANPA mengharap kembali. Cinta itu seperti sinar matahari, TIDAK MEMILIH siapa yang ia sinari. Cinta itu seperti sinar matahari yang MEMBERI KEHANGATAN DI HATI…. Cinta umpama ‘treasure hunt’. Cita cita dan tujuan kita satu untuk menuju ke penamat yang paling mengembirakan. Namun di dalam perjalanan kita akan menghadapi pelbagai rintangan dan cabaran. Andainya tidak mampu meneruskan, kita akan tersungkur dan hadiah utamanya akan di kebas oang lain. Tetapi tak usahlah kecewa. Walaupun hadiahnya tidak kita perolehi, tetapi keseronokannya kita sudah rasa. Jadi bercintalah sepenuh hati. Namun jangan letakkan harapan terlalu tinggi. Kekecewaan terlalu pahit untuk ditelan, terlalu payah untuk dilupakan namun dalam cinta pasti akan merasai kecewa dan dikecewakan walau bukan itu matlamat dalam setiap percintaan.

Kadangkala orang yang paling mencintaimu adalah orang yang tak pernah menyatakan cintanya padamu kerana orang itu takut kau berpaling dan menjauhinya. Dan bila dia suatu masa hilang dari pandanganmu, kau akan menyedari dia adalah cinta yang tidak pernah kau sedari kehadirannya. Cinta suatu yang indah, cinta boleh buat kita gundah, cinta buat hati berdarah dan cinta jua boleh membawa kesalan yang tak sudah… Diberikan kepada yg pandai membalas CINTA.. CINTA itu harus menyeluruh, ikhlas & jujur.. Bukan hanya “keindahan cinta” yang dicari setiap insan tetapi “erti cinta” yang sesungguhnya lah yang selalu didambakan oleh setiap insan. Jangan katakan selamat tinggal jika kita belum siap meninggalkannya… Jangan menyerah kerana cinta, perjuangkanlah, dan jagalah cintamu jika kamu menginginkannya kerana jika kamu membiarkannya pergi bererti kamu tidak mencintainya sepenuh hati.

Manusia yang pernah merasakan sakitnya cinta akan selalu menjaga cintanya. Kerana, bagi mereka yang tersakiti sangat mengerti bahawa cinta telah merubah hidupnya, menjadi lebih bererti. Cinta adalah perhiasan kehidupan yang selalu menghiasi setiap insan manusia, bagi mereka yang bisa mengenal apa makna dan erti cinta yang sesungguhnya, kerana cinta adalah perasaan tulus dan suci tanpa pernah memandang sesuatu. Apa apa pun ianya tetap merupakan anugerah terbesar dari Tuhan Yang Maha Esa untuk kehidupan ini. Keagungan cinta terserlah bila bahagia, tapi bila derita dimana letaknya cinta?? BERCINTA dengannya adalah seperti memberi hati anda kepadanya untuk dilukai tapi kepercayaan itu penting. Percayalah kepadanya, nescaya dia akan melindunginya sepenuh jiwa dan raga.

Cinta letaknya di hati, meskipun tersembunyi, namun getarannya jelas sekali… Cinta suatu yang indah, cinta boleh buat kita gundah, cinta buat hati berdarah dan cinta jua boleh membawa kesalahan yang tak sudah… Dimanakah letaknya cinta bila kekesalan menguasai hati dan perasaan. Apakah nilainya cinta bila ada penyesalan?
SABAHAN.net

Comments

Popular posts from this blog

Kenalilah Ciri2 Hasad Dengki

How do you define Happiness??

Jangan Mengharap Pada Sesuatu Yang Belum Pasti