Jangan Mengharap Pada Sesuatu Yang Belum Pasti

Apa yang aku belajar hari ini ialah aku x mau mengharap pada sesuatu yang aku x mungkin aku dapat. Mengharap orang lain untuk mengembirakan aku pun perlu dikikis kerana aku sendiri yang perlu mencari kegembiraan tersebut tanpa perlu menunggu orang lain untuk menggembirakan aku …ini pelajaran yang aku dapat …InsyaAllah,aku ambil ia dengan penuh senang hati dan tanpa ada perasaan sedih,kecewa dan sebagainya…
Mengharap orang akan berfikiran sama dengan kita serta menghendaki orang untuk memenuhi hasrat dan kata hati kita adalah satu tindakan yang sia-sia. Ini kerana setiap orang mempunyai corak kehidupan yang diaturkan oleh diri mereka sendiri tanpa perlu mengikut kata dan hasrat hati orang lain. Ditambah pula, Allah SWT mencipta dan mengatur setiap kehidupan manusia itu berlainan.

Walaupun fitrah manusia itu sendiri sentiasa mengharapkan sesuatu berdasarkan kehendak hati, aku akan bantu diri sendiri untuk mengawal kehidupan dan hatiku. Kadangkala apabila kita terlalu mengharap sesuatu perkara itu terjadi pada diri kita dan perkara tersebut tidak berlaku…ini mungkin akan menghadirkan satu rentetan kisah kekecewaan dan kelukaan pada perasaan dan sebuah hati.

Yang pasti sebagai manusia yang lemah, aku takkan putus mengharap kasih sayang dari Allah SWT!!!

Comments

Popular posts from this blog

Kenalilah Ciri2 Hasad Dengki

How do you define Happiness??