Tolong ... Ada Orang Meroyan !!!! (Pinjam ayat twitter Zakwan)

Tolonggg... ada orang meroyan ... makcik tu meroyan lagi kat opis !!!
Meroyan sebab boss marah dia tak wat keje, so dia cuba nak kenakan unit2 lain pulak. Yang paling teruk kena ialah unit aku. Siap nak amik sorang staf dari unit aku untuk masuk kat dalam unit dia. Buat pengetahuan korang .. Unit yg dia jaga ada 3 officers, 1 clerk, 1 technician dan 1 senior technician. So 7 oranglah termasuk dia ... Dan job spec mereka ialah buat keje hanya kalau ada komplen atau request.. ni yg realiti apa meke buat ... Sebab yg sekor officer tu memang datang office berborak chatting dari kol 8-5. Yang sepatutnya ialah manage seluruh administrative responsibilities, customer service, infrastructure dan human resource. Kesahnya ialah dia tak boleh nak mengawal mereka2 ini ... yg kuat melawan, kuat ponteng ...so dia tak nak pening2 kepala... solution bangang dia ialah nak tarik staf dalam unit aku untuk buat kerja yg sepatutnya 6 orang tu buat.

Unit aku pulak ada 2 officer, 2 clerk dan 1 senior clerk. Kami handle dan menguruskan hampir 4000 projek aktif dari stage application sampailah penutupan projek ya. Dan setiap bulan, projek2 baru masuk dan jumlahnya menaik non stop. Disamping itu juga.. aku kene buat report, presentation untuk big2 boss, jadi quality manager untuk opis (keje2 ni pon sepatutnya unit dia yg buat) tapi sebab meke sangat bangang, aku yang bijak ni la kene buat. Tak masuk lagi calls, emails dan yang datang bertenggek kat opis untuk check itu dan ini.

Soo, bermulalah rancangan jahat dia meroyan kat big bos yang unit kami tak banyak keje. Staf2 tak buat keje. Dan semalam, boss aku dah bergaduh dengan dia didepan2 big boss. So padanlah dengan muka makcik meroyan itu ... Sangat2 tak helok perangai dia itewww ... Suruh pencen tamau, datang opis makan gaji buta sebab tu seme staff bawah unit dia pun gitu. Menjadi liability rather than asset.

And tomorrow, aku kene panggei dgn big boss .. Most probably dia nak cakap pasal isu ni. So tak semena2 aku kene kaji semua kerja2 kitaorang ... listkan seme prosess2 untuk buktikan yg kitaorg memang banyak kerja. Sialkan sebab tak pasal2 keje aku bertambah dek makcik meroyan ni. Kadang2 aku tak faham, dalam organisasi sendiri nak menjatuhkan dan memburukkan orang lain untuk kepentingan diri. Umpama dalam satu keluarga menikam ahli yang lain dari belakang untuk survive. Errr.. seperti pernah ku alami pulak .. Ni kira dejavu lah ni ya ...  Perangai mcm haram jadah ni la yang merosakkan apa2 institusi besar atau kecil... Tak boleh tengok orang lain senang, bahagia. Lagi teruk meroyannya.

Aku cakap kat boss .. kita ada maruah, kita dipihak yang benar, mesti pertahankan, tapi bukan dengan cara meroyann ... Emo, serang personaliti, serang orang2 yang tak ada kaitan, mengungkit2 apa yg pernah kita bantu or bagi .. Itu menunjukkan kebodohan dan kurangnya inci akal kita .... TAPI kita serang dengan fakta dan buktikan kita sentiasa bersama dalam satu unit yg kuat, teamwork yang kuat as compared to hers. Dan itu akan jadikan dia lebih hilang akal .. muahahahaha ... Bos aku sakap pada staf2 unit yg lain ... saya setuju ... contohilah Mizz N ....

So, wish me luck for tomorrow hokehhh ... Pewut dah laporr ... Otak dah penat ... kita rehat dulu ... peace yawwwww!!!!!

Comments

Popular posts from this blog

Kenalilah Ciri2 Hasad Dengki

How do you define Happiness??

Jangan Mengharap Pada Sesuatu Yang Belum Pasti